Information till föräldrar

Att vara förälder är inte alltid enkelt. En av våra viktigaste uppgifter inom barnhälsovården är att hjälpa familjer så att barnen får en trygg uppväxtmiljö.

Många barnavårdscentraler (BVC) i Sverige arbetar med arbetsmodellen BarnSäkert, som syftar till att uppmärksamma svårigheter i barnens uppväxtmiljö och hjälpa familjer få rätt stöd och hjälp.

Jag förstår varför de här frågorna är väldigt bra. För att barn kan ju råka jätteilla ut om föräldrar oroar sig för hur får de mat på bordet eller kan de ha tak över huvudet? Det, det är ju jätte, jättebra frågor att kunna ställa.”

Pappa, 30 år

Hur går det till?

Du får möjlighet att besvara ett kort frågeformulär när ni besöker BVC, då barnet är 6-8 veckor, 3-5 månader, 10 månader, 18 månader, 2,5 eller 3 år samt 4 år. Det ingår alltså i samma besök som du gör på BVC med ditt barn enligt barnhälsovårdens nationella program och kräver ingen tid utöver det. Frågorna handlar om sådant som kan påverka många familjer till exempel stress, ekonomi, alkohol och våld. Under besöket samtalar ni med sjuksköterskan, som sedan kan hjälpa er att hitta stöd och hjälp som passar era behov.

Barnhälsovården kan erbjuda gemensamt hembesök tillsammans med förebyggande socialtjänst.
Se exempel på hur hembesökskortet ser ut

Barnhälsovården kan också arbeta tillsammans med verksamheter som arbetar med stöd till barn och familjer, till exempel kuratorer, psykologer och budget- och skuldrådgivare.

Det samtalet jag hade där, det blev ju också erbjudet till min sambo. Och jag blev ganska förvånad men jättejätteglad över att man tar med pappan i familjen också i samma typ av samtal. Att de också får det ut­rymmet känns ju jätteviktigt. Så det tycker jag var riktigt bra.

Mamma, 30 år

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer om BarnSäkert kan du fråga sjuksköterskan på din BVC.

Om du har frågor kring hur socialtjänstens familjestödjande verksamhet arbetar och samarbetar med BHV i din kommun, så kan du kontakta sjuksköterskan på din BVC för mer information.

Jag tycker att det var ett bra samtal, för det var då liksom det här med nedstämdheten kom upp och så vidare. Så att det var liksom det som vi diskuterade. Och jag fick hjälp.

Mamma 35 år

Hos 1177 hittar du mer information om barnhälsovårdens arbete

Vanliga frågor om BarnSäkert

Varför får jag fylla i detta formulär när jag kommer till BVC?
En stor del i barnhälsovårdens uppdrag är att hjälpa och stötta familjer. Formuläret lämnas ut till alla vid vissa förutbestämda besök på BVC. Tanken är att ge föräldrar en möjlighet att samtala om hur man har det och om de finns något man skulle behöva stöd kring.
Hur går det till?
Du får fylla i ett formulär med kryssfrågor på en iPad eller papper. Formuläret fylls i inne på rummet hos sjuksköterskan. Vid vissa besök kommer du att få fylla i formuläret enskilt, vid andra får båda föräldrarna som är med på besöket fylla i formuläret. Formuläret finns översatt på de vanligaste språken.
Vad händer med svaren?
När du fyllt i formuläret, kommer du och din sjuksköterska ha ett samtal utifrån dina svar. Om behov eller önskan om stöd framkommer kan sjuksköterskan hjälpa dig vidare för att få rätt hjälp. Ibland erbjuds ett gemensamt besök tillsammans med någon från socialtjänstens familjestödjande verksamhet. Svaren som fylls i på iPaden förs över till en databas där de sparas för att kunna sammanställa statistik. Alla formulär är anonyma och går ej att spåra tillbaka till dig.
Var dokumenteras det som framkommer?
Information från besöket om barnets hälsa och miljö dokumenteras i barnets journal. Om du och din sjuksköterska behöver samtala mer kring dina svar, dokumenteras det i din journal.
Kan jag tacka nej?
Ja, det är helt frivilligt att fylla i formuläret, det är ett erbjudande att få berätta och få stöd om man så önskar.
Vad gör socialtjänstens familjestödjande verksamhet?
Den del av socialtjänstens verksamhet som arbetar med råd och stöd till familjer finns i alla kommuner. De som arbetar där kan kallas till exempel föräldrastödjare, familjebehandlare, familjelots eller liknande. De har särskild kunskap om barns behov. De ska verka för att barn och unga växer upp under trygga och goda förhållanden och kan hjälpa på många sätt för att barn ska få det bättre hemma. I kontakt med dem kommer ni överens om vilket stöd som passar er familj bäst. Det kan till exempel handla om att få stöd i föräldraskapet, att minska konflikter i familjen, att stärka relationen till barnen eller att föräldrar behöver hjälp att samarbeta. Kontakten är kostnadsfri och personalen har tystnadsplikt. För att prata med socialtjänsten kontaktar du socialkontoret i din hemkommun. På kommunens webbplats ska det finnas telefonnummer och andra sätt du kan kontakta dem på.
Varför samarbetar barnhälsovården med socialtjänstens familjestödjande verksamhet?
Vi samarbetar för att kunna erbjuda alla föräldrar och barn stöd och hjälp när ett behov uppdagas. Detta innebär att du som förälder/ni som föräldrar, kan träffa din/er BHV-sjuksköterska tillsammans med en familjebehandlare. Dom kan erbjuda dig/er riktat stöd i ditt föräldraskap.
Vad kan jag få hjälp med vid ett gemensamt hembesök?
Tillsammans med dig/er kan sjuksköterskan och familjebehandlare/föräldrastödjare utforska er situation och erbjuda stöd utifrån era behov. Vi har olika kunskaper och olika verktyg för att hjälpa. Det kan till exempel handla om hur ni kan hantera stress i vardagen eller få hjälp med att förstå barnets signaler, kommunicera och hantera barnets reaktioner och känslor.

Vid oro för barnet

Personal som arbetar i barnhälsovården och kommunen har anmälningsskyldighet. Det betyder att de enligt lag måste anmäla till socialtjänsten om de misstänker eller får kännedom om att ett barn far illa. En anmälan betyder inte att man anmäler till exempel en förälder, utan att man anmäler sin oro för barnets situation. Det är socialtjänsten som sedan utreder barnets situation och vilka behov av hjälp, stöd och skydd barnet har.

Här kan du läsa mer om socialtjänsten på olika språk

Om socialtjänsten – Socialstyrelsen