Rapport om vidareutvecklingen av BRA-samtal för barn i åldrarna tre till sex år
Under 2024-2025 genomfördes en pilotstudie för att undersöka hur vidareutvecklingen av modellen BRA-samtal fungerar att använda inom gruppen barn tre till sex år. Studien leddes av Åsa Norman, Karolinska Institutet. Resultatet belyser både styrkor och förbättringspotential i genomförandet av BRA-samtal med barn i åldrarna tre-sex år. Rapporten, tillsammans med ytterligare dialog med den personal som deltagit i piloten, är grunden för den fortsatta utvecklingen av verktyget, utbildningen och utbildningsmaterialet som görs hösten 2025. Nedan beskrivs de revideringar som nu är under genomförande.
Tydliggörande av modellens flexibilitet, och utökat stöd för personalens användande av modellen
I BRA-samtal finns en guide som är tänkt som ett stöd för personalen i användning av verktyget. I rapporten framkommer att guiden kan uppfattas som en lista med steg som ska utföras i enlighet med hur de beskrivs. Det har aldrig varit tanken med BRA-samtal, varken i grundmodellen eller i vidareutvecklingen för barn tre till sex år. Därför kommer guiden och utbildningen att förtydligas, med exempel och alternativa tillvägagångssätt, för att öka personalens trygghet i att släppa guiden och följa barnet. Det är viktigt att personalen har ett flexibelt förhållningssätt både till verktyget och guiden, utifrån vad som sker i mötet med barnet. Kärnan i BRA-samtal är alltid barnets delaktighet, trygghet och rättigheter, oavsett deras ålder. Mer konkret handlar det om att om personalen ska:
- Följa barnet
- Lyssna till det barnet uttrycker, både verbalt och genom andra uttryckssätt
- Verka för en tillitsfull relation
- Öppna upp för barnet att tacka ja och nej, både till erbjudandet om BRA-samtal men även till enskilda aktiviteter under träffarna
- Visa att det är okej att prata om svårigheten som finns i familjen
- Trygga barnet i att alla känslor är tillåtna. Att få vara arg, ledsen, besviken och orolig, men också att få må bra även om någon i familjen mår dåligt.
Det utbildningsmaterial som användes i pilotprojektet bestod främst av en beskrivning av träffarnas upplägg. Det kommer nu att ingå i en mer omfattande guide med teman som bland annat barnets samtycke, lekens betydelse, användning av uttryckssätt, och att förbereda föräldern. Beskrivningen revideras för att tydliggöra vad som är centralt och vad som kan anpassas. Guiden kommer även innehålla visuellt stöd för att ge bättre överblick och göra modellen enklare att ta till sig.
BRA-samtal ställer inga krav på barnet
BRA-samtal har sin grund i barnets rätt som anhörig, och innebär inga krav på att barnet ska prestera eller kommunicera på ett visst sätt. Rätten att bli uppmärksammad som anhörig har inga kriterier rörande barnets ålder, verbala förmågor, koncentrationsförmåga, eller att barnet ska kunna visa att hen förstår information som delges. Barn utvecklas olika och kommunicerar och tar till sig information på vitt skilda sätt. I guiden och utbildningen ska det därför bli tydligare att det är förutsättningar som personalen kommer att behöva förhålla sig till i ett BRA-samtal.
Anpassning av verktygsdelar
Viss revidering kommer att göras av både de utskrivbara delarna och det producerade materialet. Syftet är att förtydliga och förenkla verktyget. Verktyget kommer fortfarande att innehålla flertalet olika komponenter, för att kunna anpassas och användas flexibelt utifrån barnets individuella behov och önskemål. Eftersom verktyget består av flera olika delar, ställer det också högre krav på personalen. Därför kommer utbildningen att fokusera mer på att deltagarna ska få god kännedom om materialet och hur det kan användas på olika sätt.
Det fortsatta arbetet
Revideringarna som beskrivits ovan är ett första steg i det fortsatta utvecklingsarbetet. 2026 lanseras utbildning i BRA-samtal för barn tre till sex år, vilket leder till nya erfarenheter från barn, personal och föräldrar. Såväl utbildning, utbildningsmaterial och verktyg kan komma att revideras ytterligare utifrån användarnas behov.