Att uppmärksamma och bemöta psykisk sårbarhet bland yngre familjehemsplacerade barn
Osäkerheten kring små placerade barns behov är stor, liksom törsten efter relevant forskning och praktiknära kunskap. Genom att lyfta fram vilka barriärer och möjligheter som finns för att se och bemöta psykisk sårbarhet bland dessa barn, erbjuder boken nya perspektiv och konkreta förslag på hur socialtjänstens arbete med yngre placerade barn kan utvecklas och höjas i kvalitet med utgångspunkt i behandlingsinsatser som har stöd i forskning. Här fyller boken en viktig kunskapslucka – och funktion – i relation till socialt arbete med små barn i utsatta livssituationer.
Läs mer om boken: Trauman med suddiga konturer
del 1
Bakgrund och introduktion
Om filmen
I den här utbildningen fokuserar vi på de yngre placerade barnen. En grupp barn som är extra sårbara, ofta med anknytningsproblem och tidigare trauman som de bär med sig in i vården. Dessa barn har en hög risk för framtida problem med psykisk ohälsa. Trots detta finns det lite forskning kring dessa barn.Diskussionsfrågor
del 2
Psykisk sårbarhet och möjlighet till läkning
Om filmen
Studier visar att omsorgssvikt och deprivation tidigt i livet kan få allvarliga konsekvenser för barns utveckling, men att barn samtidigt har en imponerande förmåga att läka när de har tillgång till en god omsorgsmiljö under lång tid.Vad vet vi om psykisk sårbarhet och möjlighet till läkning bland yngre placerade barn? I den här delen tittar vi närmare på vad kunskapsläget säger.Diskussionsfrågor
del 3
Berättelser om ovisshet
Om filmen
Del tre bygger på intervjustudien med svenska familjehem och representanter från familjehemsvården. I deras berättelse råder en ovisshet som återkommer i intervjumaterialet med såväl familjehem och familjehemsvården. Hur påverkar det här förutsättningarna för barnet och familjerna?Diskussionsfrågor
del 4a
Små barn med suddiga konturer: Två berättelser om barnet
Om filmen
I del A av ”Små barn med suddiga konturer” får du ta det av hur yngre placerade barn beskrivs av familjehemsföräldrarna. I intervjuerna synliggörs två olika berättelser som beskriver barnet – annorlundaskapsberättelsen och resursberättelsen. Hur skiljer sig dessa åt?Diskussionsfrågor
Diskussionsfrågor
del 5
Normativa familjenarrativ och bräckliga barnperspektiv
Om filmen
Hur påverkar olika idéer om oss som familj förutsättningar för familjehemsvård? Hur kan olika idéer om familjen gynna och begränsa möjligheter till läkande och växande för yngre placerade barn? I filmen får du ta del av resultatet från intervjuerna med familjehemsföräldrarna, där två olika perspektiv på familjens behov av stöd framkommer.Diskussionsfrågor
del 6
Berättelser om stora behov och otydliga lösningar
Om filmen
I avsnittet får du ta del av resultatet från intervjuer med företrädare för familjehemsvården. Vilka stödbehov beskriver familjehemsvården att yngre placerade barn och deras familjehem har? Hur beskriver de sina egna stöd- och hjälpinsatser?Diskussionsfrågor
Diskussionsfrågor
Trauman med suddiga konturer
Om boken
Utgiven 18 september 2024
Författare Ulrika Levander
Utgivare Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Att uppmärksamma och bemöta psykisk sårbarhet bland yngre familjehemsplacerade barn.
Den här boken handlar om de allra yngsta familjehemsplacerade barnen – och deras psykiska mående och utveckling. Den utgår från djupintervjuer med familjehem och företrädare för familjehemsvården i flera svenska kommuner. Men den innehåller även en lättillgänglig översikt av senare års kunskapsutveckling om psykisk sårbarhet bland små placerade barn, och vad som enligt forskning är avgörande för att traumatiserade och anknytningsskadade barn ska kunna återhämta sig.
Idag saknas i stor utsträckning kunskap om hur familjehemsplacerade barn och familjehem upplever samhällets stödinsatser. Detta gäller inte minst i relation till den psykiska ohälsa som både är utbredd och allvarlig bland placerade barn i Sverige. Osäkerheten kring små placerade barns behov är stor, liksom törsten efter relevant forskning och praktiknära kunskap. Genom att lyfta fram vilka barriärer och möjligheter som finns för att se och bemöta psykisk sårbarhet bland dessa barn, erbjuder boken nya perspektiv och konkreta förslag på hur socialtjänstens arbete med yngre placerade barn kan utvecklas och höjas i kvalitet med utgångspunkt i behandlingsinsatser som har stöd i forskning. Här fyller boken en viktig kunskapslucka – och funktion – i relation till socialt arbete med små barn i utsatta livssituationer.
Framtagen av Stiftelsen Allmänna Barnhuset
Stiftelsen Allmänna Barnhuset är en statlig stiftelse med uppdrag att stödja metod- och kunskapsutveckling i syfte att stärka barn och ungdomar i socialt utsatta situationer. Vårt arbete utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) och fokuserar på att öka kompetensen hos professionella som möter barn, genom att utveckla och sprida kunskap från forskning och praktik. Vi ger bland annat anslag till barn- och ungdomsforskning, driver egna utvecklingsprojekt, anordnar konferenser och seminarier samt ger ut böcker i aktuella frågor.