Så här funkar det

Vad är ett BRA-samtal?

Vad är ett BRA-samtal?
BRA-samtal – Barns Rätt som Anhöriga – är en samtalsmodell som ger barn möjlighet att uttrycka sina behov, få information och bli delaktiga i frågor som rör deras liv som anhöriga. Modellen är framtagen av Stiftelsen Allmänna Barnhuset och kan användas av verksamheter som möter barn och föräldrar till exempel inom vård, socialtjänst, skola och skyddat boende.

Grunden i BRA-samtal är barnets delaktighet och rättigheter – viktiga skyddsfaktorer när barn är anhöriga.

Modellen utgår från barnets:

  • Rätt att veta
  • Rätt att få hjälp
  • Rätt att må bra
  • Rätt till skola, fritid och vila
  • Rätt att säga sin åsikt och bli lyssnad på

BRA-samtal bygger på frivillighet och respekt för barnets egen röst. Barn och föräldrar skyddar ofta varandra från att bli ledsna, oroliga eller rädda, men i BRA-samtal är den vuxnes uppgift att lyssna och skapa trygga förutsättningar för barnet att uttrycka sig. Samtalet handlar om att uppmärksamma barnets behov – inte att behandla.

Stiftelsen Allmänna Barnhuset har också ett pågående utvecklingsarbete för att ta fram kommunikationsverktyg för BRA-samtal för barn 3–6 år.

Så går BRA-samtal till

1. Introduktionssamtal

Det första steget är att presentera syftet med BRA-samtal för barnet och föräldern där barnet får möjlighet att säga ja eller nej till att gå vidare.

2. Enskilda samtal med barnet

Samtal mellan samtalsledare och barn, där barnet får uttrycka sina behov, ställa frågor och reflektera kring sin livssituation.

3. Uppföljningssamtal

Barn och förälder träffas tillsammans med samtalsledaren för att knyta ihop samtalet och eventuellt prata om nästa steg.

Barnets delaktighet i centrum – med cirklar som stöd

En röd tråd i BRA-samtal är att barnet själv bestämmer vad samtalet ska handla om och hur det ska gå till. Modellen utgår från barnkonventionens artikel 12, som slår fast att barn har rätt att uttrycka sin mening i frågor som rör deras liv och att deras åsikter ska tas på allvar.

Samtalsledarens roll är att skapa trygghet, lyssna och följa barnets behov. För att underlätta samtalet används två visuella verktyg i form av två cirklar.

De två cirklarna är i A3-format och har varsitt tema:

  • ”Rätt att veta” – om den vuxnes svårigheter, till exempel sjukdom, missbruk eller våld

  • ”Rätt att må bra” – om barnets vardag och hur hen har det just nu

Barnet kan skriva, rita eller färglägga i cirklarna. Det gör det lättare att prata om svåra saker utan att alltid behöva hitta orden direkt. Samtalet blir en dialog där barnet har kontroll och där personalen kan fånga upp behov, frågor och funderingar.

Animerade kortfilmer om BRA-samtal

En film om BRA-samtal för vuxna

En film om BRA-samtal för barn 

När samtalet leder vidare

BRA-samtalet kan ibland räcka som stöd i sig. Att få svar på sina frågor och få uttrycka vad man tänker och känner kan göra stor skillnad för barnet. Men ibland visar samtalet att det behövs andra åtgärder, exempelvis att:

  • Länka barnet eller familjen vidare till annan hjälp.

  • Tipsa om stödgrupper, kurator eller hjälp i skolan.

  • Göra en orosanmälan till socialtjänsten, om det behövs.

Bygger på forskning och barns rättigheter

BRA-samtal har utvecklats i samarbete med forskare, sakkunniga och personer med erfarenhet av att ha varit anhöriga som barn. En viktig utgångspunkt har varit att skapa en modell som stämmer överens med vad forskning visar är bra för barns hälsa, utveckling och välbefinnande – och som stärker barnets rättigheter.

Barnets delaktighet är en grundpelare i BRA-samtal. Modellen utgår från barnkonventionens artikel 12, som säger att barn har rätt att komma till tals i frågor som rör deras liv. I samtalet är det barnet som avgör vad som ska tas upp, i vilken takt och på vilket sätt.

Läs mer om forskning