Vill ni starta upp BarnSäkert?

Kontakta det nationella kansliet om ni är intresserade av att arbeta med BarnSäkert. Vi kommer vara er behjälpliga med hela implementeringsprocessen.

När er region och era kommuner börjar arbeta med BarnSäkert kommer ni att ha fortlöpande kontakt med det nationella kansliet för BarnSäkert som stöttar er genom er implementeringsprocess med exempelvis utbildning, utbildningsmaterial och uppbyggnad av ert regionala och kommunala nätverk.

Det nationella kansliet finns tillgänglig för support fortlöpande genom hela er process från planering till pilot och breddimplementering.

BarnSäkert har bildat ett nätverk för alla BarnSäkert-koordinatorer och samordnare i hela Sverige. Vi träffas ca två gånger per termin för att dela erfarenheter med varandra, lyfta framgångsfaktorer och diskutera utmaningar som kan uppstå.

Jag tycker att vårt samarbete med socialtjänsten har stärkts av det här arbetssättet. Nu jobbar vi mer som ett team, jämfört med tidigare då man på sin höjd slussade personer emellan eller hänvisade. Nu har vi en egen familjebehandlare som vi har tät kontakt med och som vi gör gemensamma besök tillsammans med. Det blir en ”vi-känsla” där vi samarbetar kring att hitta bra lösningar med våra familjer.

BHV-sjuksköterska på en familjecentral

Viktigt att tänka på!

Arbetet med BarnSäkert utgår från det centrala barnhälsoteamet i regionen.

BarnSäkert börjas med fördel som ett litet pilotprojekt där man bjuder in 2-3 barnavårdcentraler med intresserade sjuksköterskor och tillhörande familjebehandlare/föräldrastödjare/kuratorer från kommunen. Man börjar i det lilla och bygger sedan vidare i små steg.

Genom att börja i liten skala kan man i lugn och ro lära sig modellen, möta utmaningar och lösa dem, samt arbeta med förankring vidare ut i verksamheterna och upp på beslutfattarnivå. På så vis får en grupp yrkesverksamma lära sig modellen ordentligt och kan sedan fungera som ambassadörer ut till sina kollegor.

Processen för att starta BarnSäkert i korta drag

Förberedelser och planering:

  • Förankra det inledande arbetet hos berörda chefer och beslutsfattare inom region och kommun(er).
  • Se över de finansiella förutsättningarna i respektive organisation; behöver man söka projektmedel för att genomföra pilot, implementering m.m.?
  • Utse koordinator/samordnare för region respektive kommun, vars uppdrag blir att stötta implementeringsprocessen ut i verksamheten.

Beslut och uppstart:

  • Projektets ledning utses.
  • Beslut om budget, organisation och tjänster inom respektive organisation.
  • Inköp av iPads och installation av formulär.
  • Utbildningsdag för alla berörda BHV-sjuksköterskor och familjebehandlare.
  • Koordinator/samordnare besöker respektive BVC för uppstart med barnhälsovårdens och socialtjänstens personal.

Implementeringsprocessen

Det nationella kansliet för BarnSäkert erbjuder stöd genom hela implementeringsprocessen. Nedan kan du läsa om de olika faserna och vilka steg som ingår.

Bild på implementeringsprocessens steg (tryck på bilden för en större version):

Pilotfas (ca 6 mån-1 år)

Arbetet med BarnSäkert utgår från det centrala barnhälsoteamet i regionen.

Inför ett pilotprojekt behöver förankring ske med beslutsfattare inom region och kommun, som informeras och engageras i projektets målsättning och potentiella vinster. En central aspekt är att diskutera lokala förutsättningar för projektet, så som personalresurser, utbildningsinsatser och ekonomi. En viktig förutsättning för ett lyckat projekt är att en koordinator utses från respektive organisation för att stödja den lokala implementeringsprocessen.

Nästa steg är att påbörja planeringen av ett pilotprojekt där ca 2-3 BVC-enheter ingår tillsammans med förebyggande socialtjänst.

  • Det innebär b.la. att köpa in och programmera iPads, skapa regional referens- och ledningsgrupp. Lokala resurspaletter tas fram utifrån en gemensam mall.
  • All personal som ska arbeta med BarnSäkert genomgår en heldagsutbildning tillsammans.
  • Efter utbildning genomförs uppstarter av BVC och socialtjänstens förebyggande verksamhet med stöd och hjälp av projektkoordinatorerna, som också fortlöpande har uppföljningar med de yrkesverksamma.
  • Referensgruppen och ledningsgruppen informeras kontinuerligt om projektets framskridande.
  • De yrkesverksamma ges fortlöpande möjlighet till erfarenhetsutbyte med varandra samt fördjupad kunskap, vilket kan erbjudas genom gemensamma inspirationsdagar.

Implementeringsfas (1 år – framåt)

Beslutsfattare och ledning för barnhälsovården och kommuner tar beslut om finansiering för breddinförande av BarnSäkert.

Planering för breddinförande görs och flertalet utbildningstillfällen bokas för att kunna utbilda all resterande personal som ännu inte börjat arbeta med BarnSäkert.

Uppstarter och uppföljningar planeras in fortlöpande.

För att få en hållbarhet i implementeringen är det viktigt att de yrkesverksamma får support under processen och att de återkommande får feedback på hur det går, möjlighet till erfarenhetsutbyte med kollegor samt kunskapspåfyllnad.

Expansionsfas (ca 6 mån – 1 år)

När pilotfasen etablerats och arbetet kommit i gång på ett bra sätt, är det dags att börja planera för expansion. Detta gör ledningen för region och kommun tillsammans. Det är viktigt att man fortlöpande har en diskussion kring finansieringen, så att de resurser som kan behövas finns på plats.

De BVC:er och socialtjänstenheter som ska ingå i expansionsfasen utses och personal utbildas inför uppstart. Personalen som deltagit i pilotfasen, spelar en viktig roll som ambassadörer i de kommande expansionsfaserna. Det är en stor fördel om de kan delta under utbildningen och berätta om sina erfarenheter.

Fortlöpande uppföljningar ges till yrkesverksamma, referensgrupp och ledningsgrupp.