Stiftelsen Allmänna Barnhuset äger två fastigheter med 112 hyreslägenheter, där syftet är att avkastningen ska finansiera verksamheten – det är reglerat i stiftelsens reglemente (stadgar).
Hyresintäkterna är en viktig förutsättning för att genomföra det uppdrag Stiftelsen har i enlighet med reglementet (stadgarna). Stiftelsens kärnverksamhet är forskning, metodutveckling och kunskapsspridning för att stärka barn och unga i socialt utsatta situationer.
En av fastigheterna (Geten 1 på Döbelnsgatan 50/Surbrunnsgatan 36 i Stockholm) var på grund av bland annat brandsäkerhetsskäl, tvungen att genomgå en större ombyggnation, där vindsförråden därför flyttades ner till källaren. Eftersom vinden blev frilagd beslutades det att bygga om vindarna till fyra lägenheter med hög standard. Beslutet syftade även till att öka värdet på fastigheten.
Stiftelsens styrelse valde, mot bakgrund av de höga investeringskostnaderna som det innebar att bygga fyra helt nya lägenheter, att blockuthyra[1] dessa fyra lägenheter till företag. Stiftelsen bedömde att blockuthyrning gav den bästa möjligheten att långsiktigt bära en del av investeringen. I dag hyrs vindslägenheterna ut via företaget Bostad Direkt som i sin tur hyr ut till företag. Blockuthyrningen av vindslägenheterna och hyresbeloppet godkändes 2019 av Hyresnämnden och uthyrningen administreras via Stiftelsens förvaltningsbolag Fastighetsägarna.
Innan sommaren startade vi en process där vi tittar på frågan med blockuthyrning, och en utredning tillsattes. Vi får avvakta vad utredningen kommer fram till, men givetvis ska Stiftelsen följa gällande lagstiftning och om regler ändras även ändra uthyrningen framöver.
I den medierapportering som har förekommit har det framstått som att Stiftelsens lägenheter ska gå till utsatta barn och ungdomar. Detta har aldrig varit fallet. Stiftelsen arbetar med forskning, metodutveckling och kunskapsspridning, med syftet att stärka barn och unga i socialt utsatta situationer. Som ett led i att finansiera den verksamheten äger Stiftelsen två fastigheter, där överskottet från dessa fastigheter alltså går in i Stiftelsens verksamhet. Media har även valt att jämföra hyror för nybyggda vindslägenheter ämnade för företag med lägenheter som är byggda på 1930-talet som hyrs ut till privatpersoner vilket skapar en skev bild av verkligheten.
Vi kan även återigen läsa i media att närstående till anställda på Stiftelsen har fått lägenheter på ett otillbörligt sätt. Styrelsen anlitade en oberoende jurist från en advokatfirma i juni som har gjort en granskningsrapport avseende uthyrningar under de senaste 10 åren. Juristen konstaterar i rapporten att de inte har ”sett något som tyder på att någon uthyrning varit i strid med vare sig interna regler eller tillämpliga lagar eller att systemet har nyttjats på ett otillbörligt sätt”. Gällande fastighetspolicy skärper regler och rutiner för uthyrningar och en årlig extern revision ska ske för att säkerställa efterlevnaden av gällande policy och uthyrningen från den externa förvaltaren.
Vi beklagar att Stiftelsens viktiga arbete kommer i skuggan av osakliga artiklar i media. För oss är det mycket viktigt att vi både följer gällande lagstiftning och regelverk samt agerar om något är fel.
[1] Blockuthyrning innebär att fastighetsägaren hyr ut ett antal lägenheter i ett eller flera bostadshus till ett företag som i sin tur hyr ut lägenheterna, i vårt fall endast till företag