Barn som inte får välja sin framtida partner
Flera forskningsstudier har genom åren visat på att många tonåringar växer upp i hem där de känner att deras möjligheter att välja och styra sina egna liv begränsas. Här hittar du material som ska fungera som stöd för lärare i samtal om hedersrelaterat våld och förtryck med elever.
Alltför många tonåringar växer upp i hem där de känner att deras möjligheter att välja och styra sina egna liv begränsas. Det är vanligare att elever som har en eller båda föräldrar födda utanför Norden inte får välja själva, men även barn med svenskfödda föräldrar kan begränsas i sina val. Det kan handla om att inte själv få välja vem en ska gifta sig eller bo tillsammans med som vuxen (eller om en överhuvudtaget vill gifta sig). Det kan också handla om att inte få välja hur en ska se ut eller vad en ska ha på sig, att inte få välja kompisar eller vad en ska göra med kompisarna och/eller att inte få välja fritidsaktiviteter, utbildning, religion eller politisk uppfattning.
Med utgångspunkt i studien Våld mot barn 2016 har Carolina Jernbro och Åsa Landberg analyserat och beskrivit de samband som finns vad gäller att inte få bestämma över sitt eget liv och sin framtida partner och utsatthet för barnmisshandel. Resultaten har sammanfattats i rapporten Det är mitt liv! som getts ut i samarbete med Länsstyrelsen Östergötland.