BRA-samtal – forskning och utvärdering

Forskning och utvärdering

BRA-samtal bygger på barns rätt till information, delaktighet och trygghet – och modellen är utvecklad i nära samarbete med både barn, yrkesverksamma och forskare. Här kan du läsa om hur BRA-samtal har utvärderats, vilka resultat som framkommit, och hur modellen fungerar i praktiken. Du hittar även länkar till studier och sammanfattningar.

En modell förankrad i forskning och erfarenhet

BRA-samtal – Barns Rätt som Anhöriga – är en samtalsmodell som vilar på både forskning, praktisk erfarenhet och barns egna röster. När modellen började utvecklas 2011 användes flera typer av kunskapskällor:

  • Personer med egen erfarenhet av att vara anhöriga som barn

  • Personal från olika verksamheter

  • Sakkunniga inom psykologi, juridik och socialt arbete

  • Forskning om barn som anhöriga, t.ex. Socialstyrelsens rapport (2013)

Utvecklingen av BRA-samtal har hela tiden utgått från barns rättigheter. Barnkonventionen, särskilt artikel 12 om barns rätt att komma till tals, har varit vägledande för hur modellen utformats. Målet har varit att skapa ett samtalsstöd som är tryggt för barn och möjligt att använda även i verksamheter där personal vanligtvis möter vuxna.

Flicka med rött hår tittar bort från kameran.
”Barnet har rätt att uttrycka sin mening i alla frågor som rör det och att få sina åsikter beaktade i överensstämmelse med barnets ålder och mognad.”
Artikel 12, FN:s konvention om barnets rättigheter

Hur vet vi att BRA-samtal fungerar?

Efter att modellen prövades i pilotform har den utvärderats i flera steg, genom forskningsstudier, enkäter, intervjuer och inspelade samtal. Syftet har varit att följa upp om BRA-samtal fungerar som det är tänkt – att ge barn möjlighet att formulera sina behov, få information, och bli delaktiga i samtalet.

Eftersom BRA-samtal är en kartläggande modell, inte en behandling, har fokus legat på hur den används i praktiken och hur den upplevs – snarare än på effektmätning.

Forskningsstudier

BRA-samtal har studerats vid tre tillfällen, med fokus på hur modellen fungerar i praktiken i olika verksamheter och situationer:

BRA-samtal i skyddat boende & vid ekonomisk utsatthet (2023)

Maria Eriksson & Helena Lagerlöf
Undersöker hur modellen fungerar i skyddade och myndighetsnära sammanhang, där barn ofta lever i utsatthet.

Användningen av BRA (2018)

Maria Eriksson
Belyser hur modellen används efter utbildning, och hur samtalen upplevs av barn och samtalsledare i praktiken.

BRA: utvärdering av ett utvecklingsarbete (2014)

Maria Eriksson
Tidig studie från pilotfasen, med fokus på barns upplevelser, personalens erfarenheter och modellens potential.

Interna uppföljningar och fortsatt utveckling

Utöver de externa forskningsstudierna har Stiftelsen Allmänna Barnhuset genomfört egna uppföljningar för att säkerställa att BRA-samtal fortsätter att fungera som avsett.

Detta har gjorts genom:

  • Enkäter till utbildad personal

  • Intervjuer med sakkunniga och forskare

  • Löpande kvalitetssäkring av modell och utbildning

 

Läs mer om våra interna utvärderingar


Ladda ner en sammanfattning av forskningsstudierna