Utvärdering av Letterbox Club

Utvärderingar av Letterbox Club visar att både barn och föräldrar överlag är mycket nöjda med sitt deltagande. Från kommentarerna går det att se att deltagandet spelat en relativt stor roll i vissa barns situation. De har blivit uppmärksammade och känt sig sedda och flera upplever också ett större intresse för böcker och lärande och till och med att deras kunskaper utvecklats.

Barnens upplevelse

2021 fick deltagande barn göra en helhetsbedömning och svara på vad de tycker om att delta i Letterbox Club. Resultaten var goda. Cirka 90 procent av barnen svarade att det var bra eller jättebra.

Så här kommenterar en del av barnen.

”Det är bra att det står mitt namn. Då vet man att det är till mig.”

”Jag hade verkligen tråkigt innan paketen. Jag hade en telefon men jag ville ha någon att leka med. Sedan när det där spelet kom blev min familj intresserad av böckerna och spelen.”

Föräldrarnas upplevelse

96 procent av föräldrarna svarade att de tyckte att det var positivt att delta i Letterbox Club, varav 73 procent var mycket positiva. Precis som tidigare gånger visar det sig att det spelar en stor roll för barnen att få paketen hem i brevlådan. 98 procent av föräldrarna som svarade ansåg att det varit positivt.

Så här kommenterar en del av föräldrarna.

”Hon har sett fram emot paketen, känner sig lite vuxen och njuter av det fina innehållet. Hon blev inspirerad att fortsätta att läsa ännu mera.”

”Stilla i 3 tim, å bara läst å spelat.”

”Det har varit roligt. En lyxig förmån att få hem böcker och spel. Barnen jublade varje gång det kom ”LetterBoxpaket”. Nyttigt och roligt!”

I utvärderingen ser vi också att det finns  utmaningar att lyckas fånga intresset hos de barn som har riktigt negativa känslor kring skola och lärande, och det finns också alltid en mängd små saker att förbättra.

Läs och ladda ner rapporten

Spridning av Letterbox Club

Under 2024 deltog 1 110 barn från 55 kommuner. Se om din kommun är med på kartan!

Forskning

Flera olika studier visar att det finns ett samband mellan låga skolresultat och kort utbildningskarriär. Betygen i årskurs 9 i grundskolan ger en tydlig fingervisning om huruvida barnen senare kommer att studera vidare. Det finns ett starkt samband mellan barnens socioekonomiska bakgrund och deras betyg, men även barn från god socioekonomisk bakgrund med låga betyg studerar i liten utsträckning vidare till högre utbildning. Låga eller ofullständiga betyg i årskurs 9 ökar dessutom risken för psykosociala problem, till exempel kriminalitet, missbruk, tonårsföräldraskap, suicidförsök med mera.

Barn i kontakt med socialtjänsten lämnar grundskolan i genomsnitt med betydligt lägre betyg än andra barn. Den riskfaktor som hittills visat sig vara tydligast för andra problem är skolmisslyckanden, och denna riskfaktor verkar kunna ge höga överrisker för framtida psykosociala problem. På samma sätt, fast tvärtom visar det sig att en stark skyddsfaktor för framtida problem verkar vara att lyckas i skolan. Det som ändå är positivt med detta är att faktorn skolprestationer går att påverka för att på det sättet förbättra barnens situation och framtida möjligheter.

Forskning visar att föräldrars engagemang och stöd i barnens lärande är av vikt, vi ser att insatsen Letterbox Club Sverige kan stärkas väsentligt, till exempel om föräldrarna investerade tid och engagemang i barnens deltagande och användning av materialet i paketen.

Forskningsstudier

Under 2022 har en mindre studie genomförts av forskare från Stockholms universitet, Letterbox – ett paket för läslust och läsutveckling? Studien har haft fokus på att få en fördjupad förståelse av hur materialet från Letterbox Club kommer till användning i familjer där det deltagande barnet inte bor i familjehem, samt hur barns läsande stöttas. Studien har genomförts genom att några familjer intervjuats.

Läs slutrapporten här

Under 2023 och 2024 genomförs en studie av en forskargrupp från Stockholms universitet där fokus kommer att vara vilka typer av läsfrämjande aktiviteter och läsvanor som finns i familjerna, samt läsmotivation hos deltagarna före och efter deltagandet i Letterbox Club. Rapporten förväntas släppas under 2024.

Relaterade publikationer